Cortesi Gallery
"Checkmate. Games of International Art from the Sixties to Now", Cortesi Gallery, London. Photo by Fraser Marr.
"Checkmate. Games of International Art from the Sixties to Now", Cortesi Gallery, London. Photo by Fraser Marr.
"Checkmate. Games of International Art from the Sixties to Now", Cortesi Gallery, London. Photo by Fraser Marr.
"Checkmate. Games of International Art from the Sixties to Now", Cortesi Gallery, London. Photo by Fraser Marr.

Checkmate. Games of International Art from the Sixties to Now

Checkmate. Games of International Art from the Sixties to Now

a cura di Ilaria Bignotti

21 settembre – 30 novembre 2016

Inaugurazione: 21 settembre, 18.00-20.30

Cortesi Gallery, 41 & 43 Maddox Street, W1S 2PD London

 

Cortesi Gallery è lieta di presentare la collettiva dal titolo Checkmate. Games of International Art from the Sixties to Now. La mostra riunisce lavori di Alberto Biasi, Alighiero Boetti, Agostino Bonalumi, Enrico Castellani, Tony Cragg, Piero Dorazio, Tano Festa, Lucio Fontana, Joseph Kosuth, Heinz Mack, Giulio Paolini, Jesús-Rafael Soto, Grazia Varisco.

Checkmate suggerisce un percorso di lettura critica attraverso l’idea che l’opera d’arte sia il luogo per antonomasia dello spiazzamento visivo e concettuale, non solo in quanto è capace di sorprendere le aspettative del pubblico, con la provocazione insita nelle sue forme, ma anche perché sa creare cortocircuiti tra elementi differenti, facendone emergere nuove letture che affrontano i fondamenti del tempo, dello spazio, del linguaggio.

La mostra, sin dal titolo, si offre a diverse chiavi interpretative: dall’immagine della scacchiera come griglia ragionata con la quale l’artista organizza il fluire dell’intuizione in un sistema di linguaggio, a “una tavola da gioco” dove intrecciare strategie e confrontarsi con gli spettatori.

Checkmate propone relazioni sia tra opere realizzate tra fine anni ’50 e anni ’70, che appartenenti al periodo attuale. E’ infatti da due lavori recenti, Zeusi e Parrasio del 2003 e Points of view del 2007, rispettivamente firmate da Giulio Paolini e Tony Cragg, poste in una ideale diagonale visiva nello spazio della galleria, che si avvia il percorso espositivo.

Entrambi i lavori interrogano lo spettatore sul mistero dell’opera, come suggerisce Giulio Paolini a proposito della sua lirica e metafisica installazione, della quale una seconda versione è conservata al Castello di Rivoli: “[...] L’autore, rivale di se stesso, di fronte al primato dell’opera [...] si dissolve, l’opera resta in attesa dell’immagine”. Di questa attesa si fa testimone anche Point of view di Tony Cragg, realizzata nel 2007, che idealmente guarda a Giulio Paolini: lo spettatore vi trova, e perde, profili di volti, in un alternarsi di presenze e assenze di volumi.

 

Su questa ambiguità si articola la partita giocata alla Cortesi Gallery: dal lavoro di Joseph Kosuth, Art as idea as idea (1967), a Uno, cento, mille (1979) di Alighiero Boetti, un alfabeto negato a colpi di penna a sfera blu, dove uniche sopravvissute sono le virgole sulla scacchiera del non detto e delle intuizioni.

Vi risponde Orizzonte+piramide, paesaggio metafisico di Heinz Mack del 1972, dove stagliato su un campo di alluminio, un orizzonte è indicato dal vertice di una piramide a sua volta definita da un orizzonte, in un gioco concettuale di richiami.

Ribattono opere appartenenti alla grande stagione sperimentale post-spazialista e cinetico-programmata: la Superficie (1987) di Enrico Castellani, tra addensamenti e annegamenti di luce e ombre; le forme estroflesse e disegnate sulla tela dell’opera del 1967 di Agostino Bonalumi; le tensioni lamellari di Alberto Biasi, che si muovono lungo una ruota di diagonali ritorte (1962-1966); la pittura reticolare di Piero Dorazio, intitolata Piccola premura (1962-1963), un gioco tra arancione e blu, in tutte le sue sfumature. E la scacchiera di alluminio vibratile di Jesús Rafael Soto che confligge con un campo rosso, tautologicamente intitolata Purpura y plata del 1969.

Infine, I rossi e blu della tenda aperta sul Particolare della finestra di Tano Festa del 1965 rimettono in gioco il percorso espositivo, chiedendo al pubblico di crearsi da sé, in nome di una libera invenzione delle regole della partita, il viaggio nei linguaggi del visivo, liberamente componendo e scomponendo la propria visione estetica, offrendogli quegli strumenti del comunicare, e dell’interpretare, l’opera d’arte.

 

Il percorso espositivo, accompagnato da una pubblicazione inedita, consegna al pubblico la possibilità di ripartire con il gioco, inventando nuove possibilità nella partita tra sguardo, emozione, relazione, attraverso le tre Tavole magnetiche di Grazia Varisco, create tra la fine degli anni ’50 e la soglia degli anni ’60.

 

Cortesi Gallery, London

41 & 43 Maddox Street, W1S 2PD Londra

Orari galleria: lunedì –venerdì: 10:00-18:00; sabato: 12:00-18:00

www.cortesigallery.com

info@cortesigallery.com

 

 

Per maggiori informazioni: Maria Cristina Giusti, Rhiannon Pickles PR cristina@picklespr.com, +44(0)7925810607 

Checkmate. Games of International Art from the Sixties to Now

Curated by Ilaria Bignotti

21 September – 30 November 2016

Private view: Wednesday, 21 September, 6 – 8 pm

Cortesi Gallery, 41 & 43 Maddox Street, London W1S 2PD

 

Cortesi Gallery is delighted to present Checkmate. Games of International Art from the Sixties to Now, a group exhibition featuring works by Alberto Biasi, Alighiero Boetti, Agostino Bonalumi, Enrico Castellani, Tony Cragg, Piero Dorazio, Tano Festa, Lucio Fontana, Joseph Kosuth, Heinz Mack, Giulio Paolini, Jesús-Rafael Soto, Grazia Varisco.

Checkmate proposes a critical journey to discover the capacity of art to confound viewers, both visually and conceptually. Not only can an artwork surprise with the provocation of its forms, but it also creates short-circuits among different elements, thus revealing further levels of interpretation that challenge ideas of space, time and language.

The exhibition plays on multiple significances, starting from its title, which could refer to a checkered board, a grid that the artist uses to organise intuition within the parameters of language; or a chessboard, where strategies come together to confront viewers.

Checkmate explores relationships between works from the 50s and the 70s, as well as more recent pieces. The narrative’s point of departure begins with a work realised by Giulio Paolini in 2007 (Zeusi e Parrasio) and another by Tony Cragg from 2007 (Points of View), installed along a diagonal that cuts through the gallery space.

Both works question a mysterious element that often surrounds works of art, something that Paolini evokes when speaking about his lyric and metaphysic installation (of which another version can be found at Castello di Rivoli): “The author, a rival to himself, disappears in front of the work of art, as if left waiting for the image”. This “waiting for the image” is also apparent in Cragg’s sculpture, presented in open dialogue with Paolini’s work, whereprofiles merge and become lost in an alternation of volumes and voids.

In fact, ambiguity leads the game played in Checkmate: from Joseph Kosuth’s Art as Idea as Idea (1967) to Alighiero Boetti’s Uno, cento, mille (1979), where the alphabet has been crossed out with blue pen strokes and the only traces left are commas, which give space to the intuition of the untold. In direct dialogue with these two works is Heinz Mack’s metaphysic landscape Orizzonte+Piramide (1972), an aluminium board where a pyramid based on the horizon points to another, further away, in a conceptual game of references.

The post-spatialist and kinetic works featured in the exhibition play with the senses in a similar way: Enrico Castellani’s Superficie (1987), an alternation of shadow and light; the extroflexed canvas by Agostino Bonalumi; the optical-dynamic Lamellar Reliefs of Alberto Biasi (1962–1966); the reticular painting Piccola Premura (1962–1963) by Piero Dorazio, which brings up all the hues of orange and blue; and Jesús Rafael Soto’s Purpura y plata (1969), where a flat, solid red painted field is presented in stark contrast with a vibrating grid of aluminium. Finally, The reds and blues of the open curtain that reveals Tano Festa’s Particolare della finestra (Detail of Window) (1965) force one to look at the exhibition from a new perspective, inviting visitors to come up with their own rules for the game, map their own journey through the languages of the eye, freely put together and take apart their own aesthetic vision, giving them tools to describe and interpret the work of art.

New discourses between emotion, relationships and gaze are created via the three Tavole Magnetiche by Grazia Varisco, created towards the end of the 50s and the start of the 60s.

The exhibition and its accompanying catalogue invite the public to join in the game.

 

Cortesi Gallery, London

41 & 43 Maddox Street, London W1S 2PD

Opening times: Monday – Friday: 10 am – 6 pm; Saturday, 12 – 6 pm

www.cortesigallery.com

info@cortesigallery.com

 

For further information please contact: Maria Cristina Giusti, Rhiannon Pickles PR, cristina@picklespr.com, +44(0)7925810607